hirdetés

Szubjektív: hogyan tovább, Apple?

Horváth Balázs - 2012. július 7. | 17:55 Apple tablet

Ha valóban lesz 7 colos iPad, akkor az Apple először fogja elveszíteni piacformáló, iránymutató szerepét. Megengedheti ezt magának a cég? Mi lesz így az innovációval?

Szponzorált hirdetések

Amióta csak megjelent az iPad, időről-időre felmerül a pletyka, hogy hamarosan jön a kisebb, olcsóbb kiadás. Sosem történt meg. Az utóbbi hetekben azonban megszaporodtak, felerősödtek a híresztelések, és most tényleg úgy tűnik, hogy valami történni fog. Csak éppen azt nem lehet tudni, hogy mi.


a.)    Kijön a 7 colos iPad 200-250 dolláros (kb. 50-60 ezer forint) áron, az Apple egy újabb termékkategóriában lesz piacvezető, viszont innentől kezdve már nem rendelkezik azzal az innovatív erővel, ami az egyik legnagyobb üzleti ereje, szerepe volt az Apple-nek és ami ennyi pénzt termelt neki az utóbbi években. Az üzleti siker ebben az esetben tulajdonképpen garantált, a szintén október környékén megjelenő Kindle Fire 2 ismét nem tudja megszorítani az Apple-t. Azok, akik eddig kisebb méretű táblagépben gondolkodtak, azok egy része nem a Nexus 7-et választják majd, hanem az új, kisebb kijelzőjű iPad-et, akiknek pedig eddig is volt iPadjük, azok örömmel gyűjtenek be egy újabb verziót, tudják, a gyerekeknek. (Ez a kérdés egyébként igen érdekes, hiszen más okból nem hiszem, hogy bárki is leváltaná a nagyobb kijelzővel rendelkező készülékét - azok viszont, akik eddig a magas ár miatt nem vettek maguknak táblagépet, most biztosan el fognak gondolkodni rajta.)


b.)    Nem lesz új iPad már ebben az évben. Az iPhone 5 úgyis érkezik valamikor ősszel, arra már annyi kézzelfogható információ összegyűlt, ami egy életre elegendő lehetne. Mi történik, ha nem jön ki iPad? Tulajdonképpen semmi, „mindössze" annyi, hogy a 7 colos táblagépek piacán a Google és az Amazon komolyabb részesedést fog magának kiharcolni, ami az összes táblagépet tekintve még valószínűleg így is elenyésző lesz. Fogja ez érdekelni az Apple-t? Nem hinném. Van valami stratégia erre az esetre? Biztosan. Jobs állítólag évekre előre, pontosan meghatározta a főbb fejlesztési irányvonalakat, és jól tudjuk, hogy többször hangsúlyozta: soha nem fog készülni kisebb iPad és nagyobb iPhone, Jobs élettörténetének ismeretében tudjuk, hogy képes volt a leglehetetlenebb álláspont változtatásokra.

(Ennek hátterében az áll egyébként, hogy Jobs szentül hitt az intuícióban, a megérzés erejében. Egész életében, de fiatalabb, útkeresős időszakában folyamatosan azt kutatta, hogy lehetne még jobban érzékennyé, fogékonnyá tennie magát arra, hogy meghallja, és jól értelmezze intuícióit. Szerinte, és ezzel én is csak egyet tudok érteni, valamint számomra ez az egyik legszimpatikusabb vonása Jobsnak a kevés közül, az életünk során felhalmozott tudással akarjuk befolyásolni döntéseinket, így elnyomjuk az elemi erejű, gyakran jó irányba vezető megérzést, intuíciót.)
A Nexus 7 megjelenése is hatással lehet az Apple jövőjére

A Nexus 7 megjelenése is hatással lehet az Apple jövőjére


c.)    Lesz egy új termék, amire senki sem számít. Jómagam leginkább ezt tartom valószínűnek. Az is elképzelhető, hogy táblagép lesz ugyan, de úgy becsomagolva, úgy marketingelve, hogy a világ újra elájul, az Apple vásárlók, rajongók pedig özönlenek a pénztárakhoz. Utóbbi megjegyzésem nem tartalmaz negatív felhangot, sem szarkazmust, egyszerűen így működik a piac, az Apple így működteti vásárlóit: ha van új termék, akkor azt meg kell venni. Sok vállalat szeretné, ha ilyen termékei, de főleg ilyen vásárlóközönsége lenne.
Lehet, hogy ez az új termék egy nagyra nőtt iPod/iPhone lesz, egy mini tévé, egy bármi, aminek kijelzője van, és ami hordozza az Apple termékeinek jegyeit.

Őszintén drukkolok Tim Cooknak azért, hogy ne álljon be a sorba, és ne kezdjen futni a piac után, de fogalmazhatnék úgy is, hogy ne adja le a piaci meghatározó erejét. Lehet kritizálni, ahogy én is tettem ezt minden termékmegjelenés idején, hogy az új Apple termék drága, olyan funkciókat ad, amit már mindenki más kihozott saját termékeiben, de beláttam, hogy termékkategóriákat tett üzletileg sikeressé. Tisztában vagyok vele, hogy a táblagép és az érintőképernyős mobil sem az Apple találmánya, de ahogy rákerült az almás logó ezekre a termékekre, és mögé tették az Apple ökoszisztémáját, máris milliókat adtak el belőlük.

Mostanra azonban változott a helyzet: a Google is óriása erőt képvisel, az Amazon szintén nagyon izmos játékos, jelenleg bennük látok potenciált arra, hogy megszorítsák az Apple-t. Nekik van olyan kiterjedt, több platformon áthúzódó, egyszerre több (minden?) igényt kielégítő rendszerük, ami egy vagy több készülékkel kiegészülve beleharaphat a tortába. A 7 colos táblagép megjelenése a szememben sordöntő lépésnek tűnik a közeljövőre nézve, így az eddigieknél nagyobb izgalmakkal lehet várni, hogy mit hoz az ősz.

Szponzorált hirdetések

Keletebbre nemkívánatos lett az Apple

A világ legnagyobb népességű országának kormányzata nem igazán szimpatizál az almás logós termékekkel.

Keletebbre nemkívánatos lett az Apple
Keletebbre nemkívánatos lett az Apple

- cikk vége -

Hozzászólások a(z) "Szubjektív: hogyan tovább, Apple?" című cikkhez


hirdetés
hirdetés


hirdetés

Legfrissebb hírek a címlapról