Helyfüggő szolgáltatások - már benne élünk, csak nem vettük észre?

Molnár-Soós Sándor István - 2009. november 18. | 08:00

2001. óta létezik, voltak már nagy bummok a fejlődésében, de legtöbben mégsem tudják, mi a helyfüggő szolgáltatás és mire jó. Megmondjuk.

Szponzorált hirdetések

Az LBS csak egy betűszó. Ha az angol eredetijét is kiderítjük  - miszerint: location-based services - akkor sem leszünk sokkal okosabbak. A névből persze sejtjük, hogy valami GPS-szel vagy helyzetmeghatározással kapcsolatos dologról van szó, de nem nagyon kelti fel a figyelmünket még így sem.Pedig érdemes rá odafigyelni.

Galéria Csak ijesztgetésnek...

Csak ijesztgetésnek...

[+] még több fotó

Az alapokról

Semmivel nem lehet jobban untatni az olvasót, mint történelmi áttekintéssel. Na, ilyen most nem lesz. Tisztázni kell viszont néhány fogalmat ahhoz, hogy megértsük, miről is olvasunk később. Röviden arról van szó, hogy az elmúlt években az internet és a mobiltelefon olyan mértékben forradalmasította a kommunikációt, amit elképzelni sem tudtunk volna még a kilencvenes évek elején sem. A felhasználók ma már bárhol és bármikor érhetnek el online tartalmat az internetről, így mindig friss információ áll rendelkezésre arról, ami minket érdekel. A GIS, azaz a geoinformatikai rendszerek fejlődésével a minket körülvevő világról is egyre pontosabb térképek állnak rendelkezésünkre. A helyfüggő szolgáltatás mindezek eszenciája, mindenből felhasznál kicsit és mindenhez köze van valamilyen vonatkozásában.
Galéria Emberközeli...

Emberközeli...

[+] még több fotó

Persze ha jobban belegondolunk, a helyfüggő szolgáltatások nem mai keletűek, példaként említsünk csak egy közeli éttermet, vagy a városban lezajló eseményt hirdető plakátfelületet. A modern LBS viszont kétirányú kommunikációt tesz lehetővé. A felhasználó megadja a szolgáltatónak az igényét és a helyzetét, a szolgáltató pedig erre az igényre ad a megadott helyzetre vonatkoztatott választ. A helyfüggő szolgáltatás definíciója mindezek után szinte adja magát: LBS-nek nevezünk minden olyan információs szolgáltatást, amely mobil készülékről működik és annak helyzetét használja fel a legmegfelelőbb információ megadásához. Szép, szép, de mire jó ez? Jöjjön kilenc fontos kérdés!

Mik a helyhezkötött szolgáltatások?

Ha ebből az irányból közelítünk, azonnal látjuk, hogy az LBS és a GIS sok jellemzőjében ugyanaz.  Kérdésfelvetéseik teljesen egyeznek, hiszen mindkettő azt kérdi, hol vagyunk, mi van közel hozzánk és hogyan jutunk oda. Az eltérések is világosak, hiszen a GIS-t évtizedek óta fejlesztik, míg az LBS most éli hajnalát. A GIS-t szakemberek használják és szinte mindenre képes, míg az LBS-t laikusoknak, hétköznapi embereknek tervezik, ezért funkciói is korlátozottabbak. És a legjobb hír, hogy a GIS-hez általában drága berendezések szükségesek, míg az LBS-nél kifejezetten arra hajtanak, hogy bárki által használható, olcsó eszközökön is elfusson. Ezen eszközök sajátja, hogy általában korlátozott erőforrásokkal rendelkeznek - gyenge processzorok és kevés memória - és kicsi a  képernyőjük, viszont az energiaforrásuk sem véges, hiszen mobil voltuk révén általában akkumulátorról működnek.
Galéria Hová és hogyan?

Hová és hogyan?

[+] még több fotó

Mi kell a helyfüggő szolgáltatások igénybevételéhez?

Kell egy mobil eszköz. Direkt fogalmazunk így, hiszen nem biztos, hogy mobiltelefonról van szó. Lehet még PDA, laptop, sőt egy GPS céleszköz, azaz mondjuk PNA is. Az információkat ezektől kaphatjuk szóban, írásban és képek segítségével illetve ezek tetszőleges variációjában. Kell hozzá egy kommunikációs hálózat, azaz valamilyen adattovábbításra alkalmas vezeték nélküli megoldás. Ezeket általában a mobiltelefon szolgáltatók biztosítják, az eszköz ezeken keresztül küld és fogad adatot.

Fontos alkotóelem, ezért külön kiemeljük a helyzetmeghatározó rendszert. Természetesen elsőként a GPS jut az eszünkbe, de a modern LBS lényege pont az, hogy a GPS-szel nem rendelkező eszközök számára is lehetővé tesz helyzetmeghatározást, erre legtöbbször a GSM hálózatot használja fel. Ezeken kívül ismerünk még wifi és Bluetooth helyzetmeghatározó rendszereket is.
Galéria Itt vagy most... köszi!

Itt vagy most... köszi!

[+] még több fotó

A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges szoftver, a tartalom, valamint az ezek helyhez kötéséhez szükséges térképek többnyire nem egy helyről jönnek, de arra is van példa, hogy ezeket valamilyen variációban, de egy szolgáltatótól kapjuk meg. Mindenesetre az biztos, hogy minél több szolgáltatót érünk el, annál biztosabban jutunk a nekünk legmegfelelőbb információhoz. És az is igaz, hogy az LBS fejlődésével egyre bővül annak adatbázisa is, aminek mi is kézzelfogható hasznát látjuk.

Csak ha akarjuk, vagy kapjuk akkor is, ha nem?

Fontos megkülönböztetni két féle rendszert, angolul ezeket Push és Pull rendszereknek hívják. Magyarra lefordítva a két metódus között jelentős különbség, hogy míg a Pull, azaz lehívott információn alapuló rendszerek a felhasználó kérésére adják meg az információt, addig a Push, azaz a nyomott rendszerek akkor is bombáznak minket, ha nem kérjük. Persze ne törjünk pálcát a Push felett, hiszen nem csupán reklámok és mindenféle számunkra kényelmetlen információk küldésére alkalmasak, hanem veszélyre is figyelmeztethetnek.
Galéria Nem vesztél meg... illetve el.

Nem vesztél meg... illetve el.

[+] még több fotó

Például Bluetooth üzenettel egy közeli iskolára, amely miatt csökkenteni kell a sebességet, vagy a közelgő hurrikánra - ez utóbbi pár évig minket, magyarokat talán nem fenyeget - amelyről talán más módon nem értesülnénk.

A talán mégis szimpatikusabb pull, azaz lehívott szolgáltatásokat további két nagy csoportra oszthatjuk, így megkülönböztetünk funkcionális szolgáltatásokat - egy gombnyomással hívható taxi, vagy mentő - és információs szolgáltatásokat - például mozik vagy éttermek keresése -, de mindegyikőjükre jellemző, hogy csak akkor adnak információt, ha kérjük.

Miért is hasznos?

Logikusan végiggondolva magunk is tudjuk a választ, de azért segítünk: akkor találjuk az LBS-t hasznosnak, ha olyan információt szolgáltat, amire szükségünk van, de azt viszont megbízhatóan. Nem szeretjük azt sem, ha számunkra érdektelen információkkal bombáznak minket - kopasz embernek fésűbolt -, és azt sem viseljük el, ha a keresés nem jár eredménnyel, miközben az autó ablakán kinézve saját szemünkkel láthatjuk, hogy pár méterre ott van, amit kerestünk. Egyszóval: ha az igényünk és a szolgáltatás találkozik, akkor lesz sikeres. Az LBS általában így működik. Szerencsére az emberek igényei viszonylag könnyen kiszámíthatók, így az LBS az alapoktól halad az egyre teljesebb szolgáltatások felé.
Galéria Minden (?), ami az élethez kell...

Minden (?), ami az élethez kell...

[+] még több fotó

A legkevésbé lefedett területeken is találunk vele éttermeket - enni kel... - pénzkiadó automatákat - a pénz tartja mozgásban a világot... - orvost és gyógyszertárat, ésatöbbi. Ahol részletesebb a szolgáltatás, ott a kevésbé egyértelmű emberi igények is kiszolgálásra kerülnek és még az is lehet, hogy könyvtárat és könyvesboltot is lelünk általa...

Mit akarunk tőle?

Megállapíthatók törvényszerűségek, amelyekkel a felhasználók céljai és cselekedetei jól behatárolhatók. Alapvetően szeretnénk meghatározni a helyzetünket, keresni személyeket vagy helyeket és eseményeket,. Ha megtaláltuk, akkor szeretnénk oda is navigálni, majd a helyszínen beazonosítani a találatunkat, és néha szeretnénk látni a közelünkben zajló eseményeket. Az eseményeknél az is érdekel minket, hogy éppen most, illetve mettől meddig zajlanak. Hogy ezeket az információkat megtudjuk, kérdéseket teszünk fel. Ezek a kérdések a következők: "Hol vagyok?", "Hol van valami?", "Hogyan jutok oda?", "Mi a címe?", "Hol van a legközelebbi...?", "Ki/Mi/Mennyi van itt/ott?", és végül "Mi történik éppen itt/ott?". Ha ezekre megkapjuk a választ, jól működik az LBS és ami a legfontosabb: elégedettek leszünk vele.
Galéria Szögezzük le...

Szögezzük le...

[+] még több fotó

Mit kapunk tőle?

Bizonyos esetekben olyan információkat, amelyeket máshonnan is megszerezhetnénk. Így például statikus információkat, amelyek egy bizonyos időn belül nem változnak, így kinézhetők például telefonkönyvből, szaknévsorból, satöbbi. Persze az LBS által szolgáltatott statikus információ sokkal dinamikusabb, mégha első hallásra ez ellentmondásnak is tűnik. Logikusan átgondolva beláthatjuk, hogy egy-egy statikus információ változása hamarabb átfut az amúgy dinamikus - internet alapú - rendszereken, mint mondjuk a nyomtatott információforrásokon. Ez utóbbiak napjai - és lapjai - meg vannak számlálva.
Galéria Lapozzunk!

Lapozzunk!

[+] még több fotó

A statikus információk mellett az LBS képes a változásokat is követni, így az elindulásunk után értesülhetünk arról, hogy amit odahaza lekérdeztünk, közben változott. Példaként az időjárást, a vonatok/repülők késését, az időközben elfogyott vagy felszabadult szinházjegyekről szóló információkat említenénk, de kis képzelőerővel magunk is sorolhatunk fel számtalan ilyen - amúgy bosszantó - változást, amelyek a hagyományos módszerekkel nem, vagy nehezen követhetők. Az LBS sajátja, hogy képes a változások alapján gyorsan segíteni, így a könnyebben találunk megoldást az új helyzetre.

A helyfüggő szolgáltatások segítségével olyan biztonsági információkat is kaphatunk, amelyek életet is menthetnek. Így időben értesülhetünk például az útviszonyok változásáról, hirtelen beállt havazásról, balesetekről. És végül, de nem utolsó sorban személyreszabott információkat is kaphatunk előre beállított szempontok alapján, így értesülhetünk a minket leginkább érdeklő aktuális eseményekről vagy helyekről.

Példák

Az olvasó talán erre a legkíváncsibb. Szerencsére annyi példa van már most is, hogy egy külön írást megérdemel. Itt most csak néhány étvágygerjesztő megoldást említenénk, csak az érdeklődés felkeltése céljából. Tehát: segélyhívás, információk közeli szervizekről, nyomkövetés, olcsón tankolás, játékok és szociális szolgáltatások, megnövelt realitású szolgáltatások. Ezen utóbbiakra egy szép példa az alábbi képen:
Galéria A valóságra feszített információs háló már nem scifi...

A valóságra feszített információs háló már nem scifi...

[+] még több fotó

Biztonságos?

A személyes információ védelme nagyon fontos a helyfüggő szolgáltatást nyújtó szervezeteknek. Miért? A felhasználóknak vannak félelmei azzal kapcsolatban, hogy milyen információkat gyűjtenek róla, azt hol és meddig tárolják és mire használják fel. A felhasználó bizalma a legfontosabb feltétele annak, hogy végül meri-e használni a szolgáltatást, vagy sem. Egy elhibázott adatkezelésbe komlett szolgáltató bukhat bele, nem mellesleg a jogosulatlan adatkezelés a legtöbb országban jogszabályba is ütközik. Orwell 1949-ben kiadott könyve óta tudjuk, hogy a "Nagy Testvér figyel", és senki nem akarja magát újra 1984-ben találni. Ezért van az, hogy a szolgáltatók közlik a felhasználói feltételeknél, milyen adatot, milyen céllal és milyen mélységig gyűjtenek és tárolnak, egyben lehetőséget biztosítanak a szolgáltatás ki-bekapcsolására is.
Galéria Nem mai darab...

Nem mai darab...

[+] még több fotó

Igénybe vegyük-e?

Mindenkinek magának kell eldöntenie, de ugye senkinek nincsenek olyan illúziói, hogy a mobiltelefonok és térfigyelő kamerák korában el lehet kerülni az adataink gyűjtését. Hozzátartozik ez a mai korhoz ugyanúgy, mint a középkorhoz a pestis meg a kolera. Ha valaki a modern kor vívmányait nem, csak hátrányait akarja a saját bőrén érezni...nos, az is egy döntés.

Kiknek, minek?

Mindenkinek a maga szintjén. A helyfüggő szolgáltatások - mint azt írtam - úgy vannak kitalálva, hogy minimális tudással használhatók legyenek. Minimális tudás alatt jelen esetben az írás-olvasás képességét értem. Ez kell hozzájuk, egy kicsit okosabb telefon, nameg adatkapcsolat. Ahogy a szólássá elhíresült Emil Rulez nóta  tartja: "Csak egészség legyen, meg térerő!" Szép végszó ez.

Szponzorált hirdetések

Moziszoba - mit, hogyan?

Minden kapható hozzá, nem is kerül már sokba, meg is engedhetjük magunknak... De hogy álljunk neki? Néhány jó tanács, mit és hogyan, illetve hogyan ne csináljunk.

Moziszoba - mit, hogyan?
Moziszoba - mit, hogyan?

- cikk vége -

Ezt olvastad már?

Költözik a Technet és a Mobilport!

Hozzászólások a(z) "Helyfüggő szolgáltatások - már benne élünk, csak nem vettük észre?" című cikkhez